Mitä on hyvä ravinto?

3001Ruokapyramidit ja -ympyrät opetetaan jo alakoulussa niin moneen otteeseen, että jokainen varmasti muistaa kuinka täyttää lautasensa koulun ruokalassa. Lautasmallin mukaan lautanen kuuluu täyttää puolilleen kasviksia, niin keitettyjä kuin tuoreita. Yksi neljännes lautasesta täytetään perunalla, riisillä tai tummalla pastalla. Viimeinen osa täytetään vähärasvaisella ja vähäsuolaisella lihalla, kalalla, kanalla tai palkokasveilla. Lisänä voi syödä palan vähäsuolaista täysjyväleipää ja juoda lasillisen rasvatonta maitoa tai piimää. Vaikka ruokana olisi keittoa, kannattaa syödä aina lautasellinen salaattia sen mukana.

Tietäessään ja muistaessaan vain perusasioita on terveellinen ruokavalio helppo ottaa mukaan omaan päivittäiseen elämään. Terveellinen ruokavalio koostuu välttämättömistä suojaravintoaineista, kuten vitamiineista ja hivenaineista, ja elimistö tarvitsee sopivasti energiaa. Kovien rasvojen sijaan tulisi käyttää pehmeitä ja juoksevia rasvoja. Nopeasti imeytyviä, puhdistettuja hiilihydraatteja tulisi välttää. Suolan ja alkoholin liiallinen kulutus ei ole terveellistä.

Suosi laadukkaita hiilareita ja rasvoja

Hiilihydraattien terveellisiä lähteitä ovat etenkin täysviljatuotteet, kuten puurot ja täysjyväleipä, lisäksi kasvikset, marjat ja hedelmät. Nopeasti imeytyviä hiilihydraatteja sisältäviä ruokia ovat sokeripitoiset ruuat ja vaaleat vehnäleivät. Näitä ruokia kannattaa välttää. Peruna on ravitsemuksellisesti sijoitettu viljan ja juuresten välimaastoon, mutta sen valmistusmenetelmät voivat tehdä ruuasta epäterveellistä, kuten perunalastujen ja ranskalaisten perunoiden tapauksessa.

3002Rasvan laatu ja määrä tekevät ruoasta useiden mielestä joko epäterveellistä tai terveellistä. Rasva sisältää enemmän energiaa kuin hiilihydraatit tai proteiinit, joten paino voi nousta helposti runsasrasvaisen ruokavalion seurauksena. Ruokavaliota miettiessä on muistettava myös piilorasvat: piilorasvasta ja sen määrästä voi saada käsityksen katsomalla elintarvikepakkausten päällyksiä, joista löytää hyödyllistä tietoa myös muista tärkeistä asioista, esimerkiksi tuotteiden kokonaisenergian määrästä.

Luomuruokien terveellisyydestä on vielä toistaiseksi melko vähän näyttöä. Luomua tutkitaan paljon saadaksemme tietoa sen positiivisista vaikutuksista ihmisiin, ympäristöön ja tuotantoeläimiin. Luomuruuan ravintoainepitoisuus vaihtelee monien asioiden kautta: tulee ottaa huomioon muun muassa maaperä, kasvukauden sää, lajike, maantieteellinen sijainti, kuljetus ja varastointi. Eettinen ja ekologinen laatu on tullut kuitenkin jo paljon entistä tärkeämmäksi tekijäksi ruoka-aineita valitessa. Luomutuotanto alkaa kehittyä ja saada uusia muotoja. Luomuruuan lisäksi myös muut ekologiset tuotantotavat ovat nousemassa suosioon. Näitä tuotantotapoja ovat muun muassa lähellä tuotettu ruoka ja kestävän kehityksen vaihtoehdot.

Olemme entistä tarkempia valintojemme suhteen

Erilaiset ruokavaliot ja syöminen itsessään ovat tänä päivänä hyvin merkittävä asia ja merkitys tuntuu korostuvan koko ajan. Tietoisuus elintarvikkeiden tuottamisesta ja niiden alkuperästä tai terveellisyydestä on laajentunut, joten ihmisistä on myös tullut tarkempia sen suhteen, mitä he syövät. On erittäin tärkeää, että ihmisistä on tullut vaativampia ravintonsa suhteen ja tietoisia ravintoaineiden vaikutuksista elimistönsä toimintaan. Lisäksi ruokavalio on toisaalta myös statussymboli ja se kertoo omasta elintasosta ja arvoista.

3003Lihantuotannolla on monissa selvityksissä todettu olevan kaikista merkittävin ympäristövaikutus muihin ruokaketjun tuotantotapoihin verrattuna. Lihantuotannon vähentämiseen löytyy eettisien syiden lisäksi myös terveysperusteisia syitä. Lihan lisäksi on useita muita vaihtoehtoja hyväksi proteiinin lähteeksi, joten riittävän proteiinin voi saada lihaa syömättäkin. Eläinperäisten elintarvikkeiden tuotantoon liittyy myös aina eläinten hyvinvoinnista huolehtiminen ja sen toteutus. Kasvisruokiin tutustuminen keventää oman ruokavalion painolastia monin tavoin.

Kuinka eettistä ravintosi on?

Eettiseltä kannalta katsoessa on ruokavalion ja elintarvikkeiden valitseminen toisinaan kuitenkin haastavaa, sillä luotettavaa tietoa on hankala löytää. Ruokapakkauksista ei voi nähdä, kuinka eläinperäiset tuotteet ovat tuotettu tai kuinka miten eläimiä on kohdeltu. Pakkauksista ei voi nähdä kuljetustapoja tai varastointimenetelmiä. On hankalaa sanoa, onko eläimille syötetty rehu kotimaista vai ulkomailta tuotua tai päätyykö lehmä lypsyjen jälkeen lihantuotantoon.

Eettiset ja ekologiset syyt ovat nousseet hinnan, maun ja terveydellisyyden rinnalle ruokavalintoihin vaikuttaviksi tekijöiksi. Niin ympäristön kuin terveydenkin kannalta on hyvä valita kasvikset oman ruokavalionsa pohjaksi. Muun muassa lihan, juustojen ja lihavalmisteiden tuotannossa ympäristö rasittuu kaikista eniten, joten kuluttajan kannattaa valita pöytäänsä kasviksia, hedelmiä ja marjoja sekä viljatuotteita. Lihatuotteita ei tarvitse karsia kokonaan terveellisestä ruokavaliosta, mutta niiden käytön määrää on hyvä miettiä ja kenties kohtuullistaa.
Terveellinen ja hyvä ruokavalio on käsitteenä vaikeaselitteisempi kuin ennen. Ennen lautasmalli ja ruokapyramidi kertoi hyvästä ruokavaliosta. Nykypäivänä hyvään ruokavalioon kuuluu myös ympäristöstä ja eläinkunnasta sekä niiden hyvinvoinnista huolehtiminen. Terveellinen ruokavalio tarvitsee myös terveellisen mielen. Hyvä ruokavalio koostuu lautasmallista, ekologisuudesta ja eettisyydestä. Se koostuu valinnoista ja suuresta määrästä kasviksia.