Näin huono ravinto voi vahingoittaa kehoasi

4001Terveellinen ruokavalio rakentuu monipuolisista ruoka-annoksista sekä välipaloista. Oman arkipäivän aterioita valmistaessa kannattaa muistaa nauttia runsaasti kasviksia, pehmeitä rasvoja ja vähäsuolaisia elintarvikkeita. Jos jostain syystä terveellisen ruokavalion seuraaminen ei onnistu, voit altistua useille erilaisille sairauksille ja puutostiloille. Epäterveellisen ruokavalion aiheuttamat haitat syntyvät tavallisesti hitaaseen tahtiin, vuosien tai vuosikymmenien kuluessa.

Käyttäessäsi terveyden kannalta hyvien pehmeiden rasvojen sijasta kovia rasvoja, altistut sydän- ja verisuonisairauksien vaaroille. Kolesterolin määrä kehossa lisääntyy. Lisäksi liiallisen rasvan käyttö johtaa myös ylipainoon, minkä kautta on mahdollista saada muita ylipainosta johtuvia sairauksia. Suosituimpia kovaa rasvaa sisältäviä ruokia ja elintarvikkeita ovat muun muassa liha- ja makkararuuat, lihaleikkeleet, juustot ja monet maitovalmisteet. Alkoholi voi pieninä annoksina olla sydän- ja verisuonisairauksia ehkäisevää, mutta suuret annokset ovat muilla tavoin terveydelle erittäin haitallisia.

Vitamiinit suojaavat monilta sairauksilta

Jos ravinnon kautta ei saa tarpeeksi suojaravinteita on keho yleensä puutostilojen vaarassa. B- ja C-vitamiineja saa viljatuotteista, maitotuotteista, kasviksista, hedelmistä, marjoista ja lihasta. Kyseisiä vitamiineja tulisi saada päivittäin sopiva annos. C-vitamiinia vaaditaan luuston ja hampaiden kehittymiseen ja sen vähäinen saanti aiheuttaa väsymystä ja infektioherkkyyttä. B-vitamiinia tarvitaan aineenvaihduntaan sekä limakalvojen ja hermoston toimintaan.

A-, D-, E- ja K-vitamiineja saa ensisijaisesti rasvaisista tuotteista, rasvoista ja joistakin kasviksista. Puutostilojen kautta keho kärsii eri tavoin, kuten D-vitamiinin puuttuessa luut haurastuvat helpommin. A-vitamiinia tarvitaan ihon ja limakalvojen toimintaan, hämäränäköön sekä tavalliseen kehitykseen ja kasvuun. K-vitamiinia tarvitaan veren hyytymistä varten.

Liiallinen sokeri ja suola voivat olla hyvin haitallisia

Runsas sokerin kulutus on hyvin haitallista ihmiskeholle: Ensinnäkin sokerin käyttö jo tekee pahaa hampaille, mutta lisäksi sillä on myös yhteys sydämen ja verisuonien terveyteen. Sokerin syönti vaikuttaa veren rasvakoostumukseen nostamalla trioglyseridien määrää ja laskemalla hyvän kolesterolin määrää. Tietenkin on muistettava, että samoin kuin liiallisen rasvan saaminen, myös sokerin saanti aiheuttaa ylipainoa ja nostaa sillä esiin myös muita terveydellisiä riskejä.

Suola kohottaa kehon verenpainetta, mikä altistaa sydän- ja verisuonisairauksille. Suurimpia suolan lähteitä ovat lämpimät ruuat, viljatuotteet, lihavalmisteet kuten makkarat ja leikkeleet, juustot, mausteseokset ja runsassuolaiset naposteltavat. Runsas suolan käyttö altistaa myös osteoporoosille, sillä se kohottaa kalsiumin määrää virtsassa. Lisäksi suolan runsas käyttö lisää mahasyövän riskiä.

Valmisruoat ovat paljon puhuttu aihe terveyden kannalta. Monet varoittelut valmisruoan epäterveellisyydestä ovat kuitenkin tarua – ja jotkut myös totta. Monet valmisruoissa käytetyt lisäaineet ovat lähtöisin luonnosta eli lisäaineet eivät ole niin pahaa laatua kuin uskotaan. Valmisruoat ei myöskään sisällä niin paljoa suolaa kuin ajatellaan, vaan ne ovat suolapitoisuudeltaan samaa luokkaa kuin omatekoinenkin ateria. Kovia rasvojakaan ei valmisruoista pahemmin löydy. Tietysti on vaihtoehtoja, jotka sisältävät runsaasti rasvaa, mutta myös vähärasvaisia valmisruokia on tarjolla. Valmisruoissa kuitenkin käytetään useimmiten huonoja raaka-aineita ja paljon lisäaineita.

Järki käteen ateriamäärissä

4002Jos energiaa saa liikaa, tuli se sitten hiilihydraateista, proteiineista tai rasvoista, se muuttuu ihmiskehossa rasvakudokseksi. Jos taas energiaa saa liian vähän, keho käyttää omia energiavarastojaan, eli lihaksia ja rasvakudosta. Jos keho ei saa tarpeeksi energiaa, aineenvaihdunta ja rasvanpoltto hidastuvat. Keho väsyy tällöin helpommin ja oma vireystila laskee.

Proteiini rakentaa ja korjaa kehon lihasmassaa, soluja sekä kudoksia. Lisäksi hormonit, entsyymit ja kehon vasta-aineet koostuvat proteiineista. Proteiini muodostuu välttämättömistä aminohapoista, joita ei keho ei voi itse kehittää. Kyseisiä kahtakymmentä aminohappoa saa proteiineista, mutta myös monipuolisen ruokavalion avulla myös muista energianlähteistä.

Hyvän ruokavalion ja terveellisten aterioiden hyödyt ovat mittavia. Kasvispitoinen ja terveellinen ruokavalio vähentää syövän riskiä sekä parantaa ihoa, energiatasoa ja kehon välttämättömiä ja tärkeitä osia, kuten hampaita ja luustoa. Terveellisen ruokavalion myötä olosta tulee energisempi, eikä ylipainokaan pääse yltymään haitaksi asti, jos ruokavalioon ei valitse runsasrasvaisia tuotteita tai paljon sokeripitoisia tuotteita. Elämänlaatu paranee oikeanlaisen ruokavalion myötä.